MajiteleFirem.cz na Twitteru MajiteleFirem.cz na Facebooku MajiteleFirem.cz na Linkedin

Anheuser-Busch: Šest úspěšných generací v pivovarnickém průmyslu (2. díl)

26.8.2019 —


Od poloviny 30. let až do 50. let nepřetržitě stoupala poptávka po pivu společnosti Anheuser-Busch. V roce 1941 už byla její produkce na 3 milionech barelů piva za rok. Rodinný podnik také zásoboval americkou armádu a podílel se tak na konečném vítězství USA ve válce, přičemž vydělal nemalé peníze na těchto lukrativních zakázkách. Po druhé světové válce nastoupila již čtvrtá generace ve vedení rodinné firmy, jež byla reprezentována Augustem Anheuserem „Gussie“ Buschem Jr. Ten v 50. letech zavedl novou levnější značku Carling, která se prosadila i mezi sportovními fanoušky, protože společnost vedla výbornou marketingovou kampaň, jejíž součástí byla i koupě baseballového týmu St. Louis Cardinals.

V 70. letech rodinný podnik zaváděl nová piva a nové značky, novinkou byla nízkokalorická piva, která se snažila trefit do chuti spotřebitele. V roce 1971 se stal generálním ředitelem poprvé manažer, jenž nenesl jméno rodiny Buschových, ovšem tato epizoda trvala pouhé 3 roky, protože už v roce 1974 nastoupil August Anheuser Busch III., který byl ve vedení společnosti až do roku 2002. Rodinný podnik se ovšem nevěnoval pouze pivovarnictví. Díky svým akvizicím v roce 1982 podnikal i v potravinářském průmyslu. Dalším segmentem, do kterého společnost investovala byl zábavní průmysl. Šlo především o zábavní parky, které nebyly příliš ziskové za to výrazně pomohly v propagaci piva mezi mladší generací.

Naopak 90. léta byla obdobím, kdy v USA začaly být stále více úspěšnější malé pivovary, které cílily na lokální spotřebitele. Zisky většiny velkých pivovarů nerostly tak rychle jako v dobách největší slávy. Rodinný podnik začal omezovat svoje akvizice, a dokonce rozprodávat některé svoje ztrátové části podnikání. Po čtyřletém období, kdy byl ve funkci CEO Patrick Stokes, tak do vedení rodinného podniku nastoupil v roce 2006 August Adolphus Busch IV, jakožto šestá generace.  Rodina držela většinový podíl od smrti jednoho ze zakladatelů Eberharda Anheusera v roce 1880, a její členové se střídali na pozici generálního ředitele, až do roku 2008, kdy byla „nepřátelsky převzata“ dalším obrovským hráčem v pivovarnictví společností Inbev. Ta odvolala Augusta A. Busche IV. a tím ukončila dlouholetou historii rodinné firmy, která se dokázala prosadit na více než 150 let v oboru pivovarnictví.


anheuser-busch-sest-uspesnych-generaci-v-pivovarnickem-prumyslu-2-dil

Petr Štěrba

Petr Štěrba je studentem posledního ročníku Filosofické fakulty Univerzity Karlovy a posledního ročníku Vysoké školy ekonomické v Praze. V rámci svého studia se Petr věnuje hospodářským dějinám a ekonomii. Při psaní článků pro webový portál majitelefirem.cz se zaměřuje především na příběhy českých i zahraničních rodinných firem.