MajiteleFirem.cz na Twitteru MajiteleFirem.cz na Facebooku MajiteleFirem.cz na Linkedin

Anheuser-Busch: Šest úspěšných generací v pivovarnickém průmyslu (1. díl)

22.7.2019 —


V jednom z předešlých článku z rubriky Slova a příběhy jsme vyprávěli historii rodinné firmy Heineken. Dnešním textem navážeme na pivovarnický průmysl a představíme společnost Anheuser-Busch InBev.

Adolphus Busch se narodil Ulrichovi Buschovi a Barbaře Pfeiffer v roce 1839 v německém kraji Kastel v Hesensku jako dvacáté první dítě. Velký počet dětí si mohli Adolphovi rodiče dovolit díky tomu, že jako velkoobchodníci v oblasti vinařství a pivovarnictví disponovali velkým majetkem. Adolphus tak získal kvalitní středoškolské i vysokoškolské vzdělání v Bruselu.

Důležitý Adolphův životní mezník přišel s jeho osmnáctým rokem, když se svými bratry v roce 1857 emigroval do amerického města St. Louis ve státě Missouri. Jedno z jeho prvních zaměstnání bylo ve společnosti William Hainrichshofen’s wholesale company. Jeho další kroky vedly do armády, kde sloužil šest měsíců během občanské války na straně Unie. V tu dobu se také dozvěděl o smrti svého otce, který mu odkázal část dědictví, které mladý Adolphus investoval do svého budoucího podnikání.

V roce 1861 si Adolphus vzal Lilly, dceru spolumajitele pivovaru Eberharda Anheusera. V tomto podniku pracoval mladý Adolphus nejdříve jako nákupčí a později v roce 1869 získal i podíl ve firmě. Firma s již dnes známým názvem Anheuser-Busch, byla první americkou společností, která využívala železnici jako efektivní prostředek transportu. Další prvenstvím bylo využití pasterizace a zavedení chladících vozů k prodloužení životnosti zlatavého moku. Jejich expanzi ilustruje množství vyrobeného piva, protože zatímco v roce 1875 byla produkce kolem 31 tisíc barelů, tak v roce 1881 to už bylo přes 200 000 barelů piva ročně.

Pro naši kotlinu jsou důležitá 70. léta 19. století, protože právě v této době začala etapa budoucích soudních sporů o právo na obchodní značku Budweiser, přičemž tato kauza se táhne po celém světě dodnes. Během 70. let 19. století Adolphus projížděl a sledoval trendy v oblasti pivovarnictví po celé Evropě. Inspiroval se právě v českých zemích, kde se vařilo pivo tzv. plzeňského typu, které bylo stále oblíbenější. Tento typ piva začal vařit ve svých pivovarech v Severní Americe. Adolphus ho pojmenoval Budweiser a začal ho prodávat jako prémiové pivo. Po smrti Eberharda Anheusera v roce 1880 se společnost přejmenovala na Anheuser-Busch Brewing Association a prezidentem společnosti se stal Adolphus Busch, jehož rodina držela plnou kontrolu nad společností až do roku 2008. Ovšem nepředbíhejme.

Za ohromnou oblíbeností piva společnosti Anheuser-Busch Brewing Association stála nejen dobrá chuť, ale také masivní marketingová kampaň. V novém století společnost pokračovala ve své úspěšné strategii, když v roce 1907 prodala 1,6 milionu barelů piva.

Ovšem s dalšími roky nového století rostl i tlak na omezení alkoholických výrobků. Jestliže nám nealkoholické pivo připadá jako výdobytek posledních let, tak opak je pravdou. Společnost Anheuser-Busch vyráběla tato piva už v roce 1908. Ovšem o pár let později, konkrétně v roce 1913 zemřel jeden z otců zakladatelů Adolphus Bush a na jeho místo nastoupil jeho syn August Anheuser Busch, Sr. Prohibice, která v USA trvala až do 30. let uštědřila ránu všem společnostem spojených s alkoholem, a rodinná firma Anheuser-Busch nebyla výjimkou. Svoje podnikání zachraňovala prodejem pivovarnických kvasnic, sladovým extraktem nebo již zmíněným nealkoholickým pivem. Po smrti Augusta Anheusera Busche, Sr. v roce 1934 nastoupil do firmy jeho syn Adolphus Busch III., který provedl firmu krizovými i válečnými léty.

Jak to s firmou dopadlo po válce a v druhé polovině 20. století si prozradíme v druhém díle toto článku.


anheuser-busch-sest-uspesnych-generaci-v-pivovarnickem-prumyslu-1-dil

Petr Štěrba

Petr Štěrba je studentem posledního ročníku Filosofické fakulty Univerzity Karlovy a posledního ročníku Vysoké školy ekonomické v Praze. V rámci svého studia se Petr věnuje hospodářským dějinám a ekonomii. Při psaní článků pro webový portál majitelefirem.cz se zaměřuje především na příběhy českých i zahraničních rodinných firem.