MajiteleFirem.cz na Twitteru MajiteleFirem.cz na Facebooku MajiteleFirem.cz na Linkedin

Heinz: Rajčatová omáčka, která dobyla svět

18.9.2017 —


Kečup je jedna z obyčejných potravin, které konzumujeme velice často. Na takové produkty se jen těžko vytváří silná obchodní značka s „prvkem jedinečnosti“. Rodinná firma, jejíž historii stručně představím v následujícím článku, je výjimkou potvrzující pravidlo. Firma se nazývá Heinz, a i s tak „obyčejným“ výrobkem jako je kečup dobyla větší část světa.

Ovšem ani společnost nadnárodních rozměrů nevznikla z ničeho. Počátek rodinného podnikání sahá až do roku 1876, kdy Henry John Heinz založil se svým bratrem Johnem a bratrancem Frederickem firmu F. & J. Heinz Company v Pittsburghu v USA. Heinzovi začali nejdříve prodávat strouhaný křen, poté přidali i kečup. Jejich konkurenční výhoda byla, že své výrobky prodávali ve skleněných nádobách, což byl pro zákazníka jasný signál, že Heinzovy produkty jsou výborné kvality. Dalším „trumfem“ Heinzovy rodiny byli kvalitní zástupci firmy, které sami vybírali, a hlavně školili. Zástupci obcházeli maloobchodníky a nabízeli zboží k prodeji. V roce 1886 Heinz expandoval do Evropy, a to, když osobně jel se vzorky svých produktů do Londýna.

O dva roky později H. J. Heinz odkoupil veškeré podíly od svých společníků a firmu přejmenoval na H. J. Heinz Company. Rozšiřoval také svůj sortiment, když přidal omáčky z paprik, chilli omáčky, směsi sušeného ovoce a mnoho dalšího. Hlavním výrobkem ale zůstával kečup, tento výrobek byl tvořen rajčaty a mixem dalších ingrediencí, zejména koření.

Po jeho smrti v roce 1919 nastoupil do firmy jeho syn Howard Heinz, který ve společnosti působil až do své smrti v roce 1941. V této době měla firma neotřesitelnou pozici na trhu, svoje produkty vyráběla ve více než 25 továrnách. Vedle kečupů a omáček vyráběla také fazole v nálevu nebo nakládaný květák. V tomto období se její sortiment rozrostl o další položku, kterou byly instantní polévky. Díky tomuto výrobku se firmě podařilo překonat Velkou hospodářskou krizi ve 30. letech. V průběhu druhé světové války se do vedení společnosti dostal Henry John II., známý také jako Jack. Úkol pro následující roky byl jasný expandovat na další trhy pomocí stálých poboček v jednotlivých zemích. To se mu také povedlo, proto společnost Heinz otevřela své pobočky v zemích jako Venezuela, Japonsko nebo Itálie.

Další rodinný příslušník, který působil ve firmě byl Henry John Heinz III., který se kromě rodinného podnikání věnoval také studiu, byl absolventem Yale University v oboru historie a později Harvard Business School. Pracoval ve finanční a marketingové divizi, poté působil jako profesor na Carnegie Mellon University. Věnoval se také politice, kde se dostal až do Sněmovny reprezentantů a do Senátu, kde zastupoval stát Pensylvánie. H. J. Heinz ovšem v roce 1991 tragicky zahynul při pádu vrtulníku. I když měl několik dětí, tak žádné významně již nezasáhlo do rodinného byznysu. Tak skončilo přímé vedení rodinné firmy, které vzniklo téměř před 150 lety na základě něčeho, tak (ne)obyčejného, jako je kečup.


heinz-rajcatova-omacka-ktera-dobyla-svet

Petr Štěrba

Petr Štěrba je studentem posledního ročníku Filosofické fakulty Univerzity Karlovy a posledního ročníku Vysoké školy ekonomické v Praze. V rámci svého studia se Petr věnuje hospodářským dějinám a ekonomii. Při psaní článků pro webový portál majitelefirem.cz se zaměřuje především na příběhy českých i zahraničních rodinných firem.