MajiteleFirem.cz na Twitteru MajiteleFirem.cz na Facebooku MajiteleFirem.cz na Linkedin

Hermès: Exkluzivní výrobky od posla bohů (1. část)

1.10.2018 —


Rodinná firma Hermès je synonymum pro nejdražší a nejkvalitnější výrobky v módním odvětví. Společnost s téměř 180 letou tradicí má již šestou generaci rodiny ve vedení firmy. Její ikonické produkty, zejména kabelky a šátky, se prodávají za astronomické částky a na velkou část produkce jsou vytvořeny dlouhé čekací lhůty.  Nyní je firma veřejně obchodovatelná na evropských burzách, přičemž rodina Hermès je druhým největším akcionářem a jeden z členů rodinného klanu zastává nejvyšší funkci ve vrcholném managementu firmy.

Historie firmy se začala psát kolem roku 1837, když si Thierry Hermès otevřel krámek v pařížské čtvrti Grands Boulevards. Thierry se narodil v Krefeldu v dnešním Německu do smíšeného manželství otci, který pocházel z Francie a matce, která byla původem Němka. Mladý Thierry Hermès se specializoval výhradně na koňské postroje, což bylo vzhledem k jeho jménu velice trefné. V dnešním pojetí se jednalo o vynikající marketing, protože se jeho jméno shodovalo s postavou z řecké mytologie, která byla božím poslem.

Firma se několik desetiletí držela velmi úzkého sortimentu zboží. Nicméně vysoká kvalita a umělecká hodnota jejich výrobků byla několikrát potvrzena na světových výstavách v letech 1855 a 1867. Vedení firmy převzal v roce 1880 syn zakladatele Charles-Émile, který přesunul hlavní obchod firmy na novou adresu 24 Rue du Faubourg Saint-Honoré v Paříži, kde je obchod firmy dodnes. Společně se svými syny Adolphem a Emile-Mauricem navrhli a začali vyrábět brašnu na koně, se kterou změnili způsob prodeje na retailový. Podařilo se jim tak rozšířit rodinný byznys do velké části světa. Obchodní zastoupení a zákazníky měli nejen po celé Evropě, ale také v severní Africe, Americe nebo Rusku.  Na začátku nového století, konkrétně v roce 1902, odešel z vedení společnosti Charles-Émile a rodinnou firmu převzala třetí generace, kterou byli zejména bratři Adolphe a Emile-Maurice, ti společnost přejmenovali na Hermès Brothers.

Firma dále prodávala velice kvalitní jezdecké potřeby, ovšem kromě nich začala vyrábět bundy se zipem. O nejlepší reklamu na tuto novinku se postaral Eduard VIII., toho času princ z Walesu. V roce 1919 se významně propadly tržby a Adolphe z firmy vystoupil, jeho podíl vykoupil bratr Emile-Maurice. V roce 1935 začala firma vyrábět svůj ikonický produkt – kabelku Sac à dépêches. O pár let později došlo na další typický produkt rodinné značky, kterým byl šátek, jež si oblíbily nejen filmové hvězdy, ale také například Jacqueline Kennedy. Rok 1950 přinesl rozšíření sortimentu o parfémy. Rok poté zemřel Emile-Maurice, po jehož smrti nastoupil do vedení firmy Robert Dumas Hermès, což byl manžel Jacqueline Hermès, pravnučky Thierry Hermès. Na začátku padesátých let začala firma užívat typické logo společnosti symbol koňského spřežení, které bylo inspirováno malbou malíře Alfreda de Dreuxe. Od stejné doby firma začala balit zboží do typických oranžových krabic různých velikostí.


hermes-exkluzivni-vyrobky-od-posla-bohu-1-cast

Petr Štěrba

Petr Štěrba je studentem posledního ročníku Filosofické fakulty Univerzity Karlovy a posledního ročníku Vysoké školy ekonomické v Praze. V rámci svého studia se Petr věnuje hospodářským dějinám a ekonomii. Při psaní článků pro webový portál majitelefirem.cz se zaměřuje především na příběhy českých i zahraničních rodinných firem.