MajiteleFirem.cz na Twitteru MajiteleFirem.cz na Facebooku MajiteleFirem.cz na Linkedin

Versace: Geniální rodinný byznys

2.10.2019 —


Tento díl seriálu Slova a příběhy vypráví o rodinné firmě, jež se ani zdaleka nevyrovná délce trvání společností Louis Vuitton nebo Hermés. I přes to se firma Versace zapsala mezi přední značky a velikány módního průmyslu.

Založení společnosti Gianni Versace Donna lze datovat do roku 1978, kdy na začátku firmy stála rodina Versace. Ve stejném roce byl otevřen i první butik podniku ve Via della Spiga v Miláně. Ovšem pro pochopení vzniku rodinné firmy musíme o ještě trochu více do minulosti, konkrétně do 50. let 20. století do chudé oblasti na jihu Itálii zvané Calabria. Právě tam poznal budoucí hvězdný návrhář Gianni Versace kouzlo krejčovské práce, když si jako malý chlapec hrál v malém krámku své matky, jež byla švadlenou. Gianni se zde nenaučil pouze řemeslné práci, ale také základy obchodu. Pro finanční řízení firmy byl ale vhodnější jeho starší bratr Santo, který taktéž vyrůstal v rodinném obchůdku své matky v Itálii. Santo později získal i vzdělání v oboru ekonomie na univerzitě v Messině v Itálii a v budoucnu se stal jedním z nejdůležitějších lidí v celém rodinném byznysu. Třetím sourozencem, který se stal zakládajícím kamenem rodinného podniku byla sestra Donatella, která následovala svého bratra Gianna v návrhářství.

Byla to touha Gianna vybudovat vlastní podnik, kde by mohl navrhovat a vytvářet vlastní módní modely za podpory svých nejbližších, vedle u již zmíněné první prodejny, se během roku 1978 uskutečnila módní přehlídka, která odstartovala slávu rodinné firmy. Společnost se pod Gianniho vedením soustředila hlavně na modu kombinující kůži a nové materiály jako oroton s kovovými prvky všitými do látky. Na přelomu 80. a 90. let se více do popředí dostal ikonický design s velkým množstvím barev. Vedle módních přehlídek firma tvořila často na zakázku šaty a oblečení pro světové celebrity. Gianni dostal dokonce přezdívku Rock and Roll návrhář, protože mezi jeho zákazníky a přátele patřil Elton John nebo Michael Jackson.

Tragickým dnem pro celou rodinu i byznys se stal 15. červenec 1997, kdy útočník zastřelil světového návrháře Gianniho Versace. Pověstnou Medusu – značku firmy Versace, se tak snažila celá rodina nechat upadnou v zapomnění. Naštěstí společnost neskončila po smrti geniálního umělce. Gianniho sestra Donatella převzala, jako viceprezidentka, funkci kreativního ředitele a jeho starší bratr Santo se stal generálním ředitelem. S příchodem nového tisíciletí začala mít firma problém s klesajícími zisky. Do vedení společnosti nastoupil v roce 2000 Fabio Cacciatori, aby reorganizoval společnost, ovšem po neshodách s rodinou Versace, místo opustil. Po vystřídání dalších generálních ředitelů koupila v roce 2014 za 210 milionů eur 20% podíl investiční skupina Blackstone. Po změně strategie firmy Versace na orientaci na stále luxusní ale dosažitelné zboží, měla společnost v roce 2016 více než 1500 butiků po celém světě. Nakonec celý rodinný byznys Versace koupila jiná módní firma jménem Michael Kors v roce 2018, aby byla na začátku roku 2019 začleněna do luxusního konglomerátu Capri Holding Limited. Tím skončil relativně krátký ale intenzivní příběh rodinné firmy, která byla vystavěna kolem geniálního návrháře a jeho velice schopných sourozenců.


versace-genialni-rodinny-byznys

Petr Štěrba

Petr Štěrba je studentem posledního ročníku Filosofické fakulty Univerzity Karlovy a posledního ročníku Vysoké školy ekonomické v Praze. V rámci svého studia se Petr věnuje hospodářským dějinám a ekonomii. Při psaní článků pro webový portál majitelefirem.cz se zaměřuje především na příběhy českých i zahraničních rodinných firem.